dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
"Vademecum efektywnych rozwiązań"
Najważniejsze rady na pierwsze dni w przedszkolu/szkole.
Większość dzieci przechodzi adaptację pomyślnie i już po kilku dniach widać, że dziecko przystosowało
się do nowej sytuacji. Są jednak i takie, które potrzebują nawet miesiąca. Dlatego pamiętaj, żeby być cierpliwym. Choć czasem to bardzo trudne! Poniżej znajdziesz rady pomocne przy adaptacji:
1. Pozytywne nastawienie
Mam tu na myśli stan ducha zarówno Twój, drogi Rodzicu, jak i Twojego dziecka. Podkreślaj często, że
przedszkole/szkoła jest super, dzieci się tam bawią i śpiewają, pani czyta książeczki i można zwrócić się do niej
z każdym problemem, jest pyszne jedzenie, można budować z klocków, są samochody i garaże i takie
zabawki, których nie ma u was w domu!
2. Konsekwencja i stanowczość
Konsekwencja w decyzji o posłaniu dziecka do przedszkola/szkoły to sprawa absolutnie konieczna. Okres adaptacji jest naturalny, czasem trzeba czekać wiele dni, zanim dziecko z uśmiechem przekroczy próg przedszkola/szkoły. Jeśli rodzic ulega prośbom dziecka, żeby zostać w domu, okres adaptacji będzie się wydłużał,
a każdy kolejny dzień w przedszkolu/szkole może być trudniejszy. Zamiast ulegać namowom dziecka i zostawiać
je w domu – zaprowadź pociechę do przedszkola/szkoły, ale odbierz wcześniej. Stanowczość wyrazić zaś należy
w postaci następujących informacji: Wybrałem/am dla Ciebie najlepsze przedszkole/szkołę. Ja chodzę do pracy, ty
w tym czasie do przedszkola/szkoły. Nie możesz zostać sam/sama w domu, bo tam nikogo nie będzie. Odbiorę cię
po zupie/obiedzie.
3. Zegar czynnościowy
Trzeba mieć świadomość, że maluchy nie orientują się w upływie czasu, co dodatkowo potrafi utrudnić
adaptację. Trudno się umówić z dzieckiem, kiedy po nie przyjdziemy i oczekiwać, że trzylatek zrozumie
i to zaakceptuje. Dlatego polecam wykorzystywanie zegara czynnościowego. Zegar czynnościowy to wymienianie czynności istotnych w harmonogramie dnia i ustalenie w oparciu o nie, kiedy odbierze się dziecko.
Warto uwzględnić harmonogram dnia, który realizowany jest w przedszkolu.
Jak to wygląda
w praktyce? Najlepiej jest wymieniać z dzieckiem czynności na palcach: 1. palec – zjesz w przedszkolu
śniadanko, 2. palec – pobawisz się, 3. palec – zjesz drugie śniadanko, 4. palec – znowu będzie zabawa,
5. palec – zjesz obiad, 6. palec – odpoczniesz na leżaczku, 7. palec – zjesz podwieczorek, 8. palec – przyjdę
po Ciebie i wrócimy razem do domu. Chcesz powtórzyć i policzyć, za ile paluszków po Ciebie przyjdę?
Warto wprowadzić zegar czynnościowy jeszcze zanim dziecko przekroczy próg przedszkola/szkoły, żeby mogło się przyzwyczaić do takiego sposobu odmierzania czasu.
4. Krótkie rozstania-długie powitania
Najlepsza rada: do przedszkola/szkoły powinien zaprowadzać dziecko ten rodzic, który potrafi utrzymać emocje na wodzy, nie rozklei się, kiedy maluch wtuli się w niego z całych sił i zacznie płakać. Poranne
pożegnanie w drzwiach sali powinno być krótkie, nawet jeśli dziecko płacze. Nauczyciele potrafią sobie z tym poradzić, odwrócić uwagę. Jednak Twoja obecność na pewno w tym nie pomoże. A witać
możecie się już, ile chcecie. Często dzieci rozczulają się na widok rodziców. I wtedy trzeba je przytulić
i okazać dumę, że zostały w przedszkolu!
5. Wygodne ubranie
Niekrępujące ruchów ubranie to podstawa – nie powinno uciskać i powinno być łatwe w zakładaniu.
Bez zbędnych guzików, zamków. Najlepsze są spodnie, getry i spódniczki z gumkami w pasie – łatwo
się je ściąga i ponownie zakłada! Dzięki temu maluch ma poczucie, że sobie poradzi i czuje się pewniej
i bezpiecznie. Pamiętaj też, że dziecko w przedszkolu/szkole bawi się, rysuje, maluje, je – ubranie ma prawo
być brudne, więc zadbaj o takie, którego nie będzie Ci szkoda, jeśli niektórych plam nie uda się potem
wywabić.
6. Nic na ostatnią chwilę!
Zadbaj, szczególnie w te pierwsze dni, żeby przyprowadzać dziecko do przedszkola/szkoły na spokojnie, nie
spoglądając nerwowo na zegarek, nie poganiając dziecka w szatni z obawą, że spóźnisz się do pracy. Nerwowa atmosfera nie pomoże maluchowi.
7. Bądź twardy/a
Nie stój pod drzwiami sali przedszkolnej, nie zaglądaj ze łzami w oczach w dziurkę od klucza. Twoje
dziecko jest w dobrych rękach, a zaufanie ze strony rodzica to podstawa udanej adaptacji!
8. Więcej ciepła, miłości, czułości, czasu i uwagi
W pierwszych dniach przedszkola/szkoły otocz dziecko większą uwagą – miej dla niego więcej czasu, więcej
zainteresowania i więcej... przytulania!
9. O co zapytać dziecko?
Zacznę od tego, jakiego pytania na pewno nie stawiać: Ja pójdę do pracy, a ty zostaniesz w przedszkolu/szkole,
dobrze? Lepiej też unikać pytań: Podobało ci się w przedszkolu/szkole? Chcesz tam wrócić? To, że dziecko wychodzi z przedszkola/szkoły z uśmiechem, nie oznacza, że już czuje się w nim na tyle bezpiecznie, żeby mieć
ochotę chodzić tam codziennie. Na samym początku może wysyłać sprzeczne informacje, bo to dla niego nowa sytuacja. Więc lepiej z tym pytaniem poczekać, aż już się zaadaptuje. Powyższe pytania zmień
na: Z kim się dziś bawiłeś/aś? Czy są fajne zabawki? A która jest twoją ulubioną?
10. Pod żadnym pozorem...
Z całą mocą podkreślam: nie strasz dziecka przedszkolem/szkołą ani nauczycielem! Absolutnie niedozwolone
są zdania typu: "Oj, jak pójdziesz do przedszkola, to będziesz grzeczny/grzeczna!" "Wszystko powiem twojej
pani, będzie na ciebie zła"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz